Jolanda-en-Fred-naar-Tanzania.reismee.nl

Jambo!

Vrijdagavond 26 februari 2016.

Jambo!

Het is lokale tijd 21.10 en ik lig inmiddels in mijn bed. Simon, Marja en Fred zijn nog even lekker aan het kletsen buiten, maar ik ben helemaal uitgeput en heb een flinke hoofdpijn. Ik denk dat ik even moet wennen aan het klimaat. Het is vandaag 35 graden, met een gevoelstemperatuur van 42 graden. Bloedje heet dus, maar in de schaduw is het heerlijk. Er staat flinke wind en dat maakt het heerlijk buiten.

Gisteravond zijn we om kwart voor vijf naar de bushalte gewandeld en een halte verder stapten onze reisgenoten in dezelfde bus. Een bizar vertrek want de moeder van Marja was zaterdagavond overleden en gisteren (woensdag) begraven. Op Schiphol was het natuurlijk weer een gedoe omdat te pas en te onpas paspoort en boarding tickets moet worden gecontroleerd. Rits open van de rugzak, rits dicht. En ja hoor, rits weer open…

Vanmorgen zijn we om half zes (half vier in NL) geland in Nairobi en de overstap van 1 uur en 5 minuten ging prima. Ik zag er van te voren een beetje tegenop, want het kan soms zo een gedoe zijn op luchthavens met al die veiligheidscontroles. Zelfs mijn cameratas moest helemaal uitgepakt worden. Alle objectieven moesten in de plastic bakjes op de band. En ik vertrouw natuurlijk helemaal niemand, dus goed opletten waar de plastic bakjes bleven, die waren al aan het eind van de band, terwijl ik aan het begin nog de bergschoenen uit moest doen en in de plastic bakken leggen. In die bakjes ligt dus behalve de fotoapparatuur ook de portemonnees, huissleutels, laptop, ipads, telefoons, reisdocumenten Echt alles moest op deze luchthaven uit de tassen gehaald worden. Voor je het weet ben je je spullen kwijt! En ja hoor, eenmaal bij de gate begon hetzelfde feest weer opnieuw. Weer alles eruit in bakjes en weer de schoenen uit.

We vlogen met een heel klein toestel in anderhalf uur door. Onderweg werden we getrakteerd op een prachtig uitzicht op de Kilimanjaro, oftewel Mount Kili zoals de gezagvoerder hem noemde. We vlogen er echt vlak langs. Vanuit de lucht zou je niet zeggen dat deze oude vulkaan bijna 6000 meter hoog is.

Als eerste viel op dat in dit land een ander werktempo wordt gehanteerd. Waar wij in NL ons vaak druk maken en in flink tempo doorwerken, is dat hier allemaal wat anders. Voor elk klusje is ook een apart mannetje. In Zanzibar wordt als allereerste iedereen gecontroleerd op de vaccinaties. Zonder inenting voor gele koorts kom je er niet meer in.

We zoude opgehaald worden voor onze eerste overnachtingen aan de oostkant van het eiland. Dat liep allemaal een beetje moeizaam. Er bemoeiden zich een aantal mannetjes mee en geen van alle snapten iets van de bedoeling. Volgens mij konden ze gewoon maar heel beperkt lezen. Maar uiteindelijk is het gelukt.

We hebben genoten van de autorit. Onderweg zie je veel van de cultuur en het straatbeeld was absoluut een belevenis. Vrachtwagentjes die torenhoog zijn opgeladen. Veel fietsers met immense vracht. Takkenbossen van meer dan een meter op het hoofd. Geen scooters, zoals in Azie. Buffels midden op de weg en iedereen rijdt er netjes omheen. De weg was soms niet meer te zien door de voorruit door het stof van de onverharde weg. Verderop in het binnenland zagen we waterputten en mensen die water gingen oppompen om vervolgens kilometers ermee te lopen. Bedenk wel, het is bloedheet midden op dag.

En nu zij we dus aangekomen voor drie nachten in Reef Beach Resort. Een prachtig resort, met overal hele mooie schaduwplekjes. Een open loungeroom met hangmatten en heerlijke zitjes, gebouwd in het water en met een brug verbonden met de rest van het resort. We hebben daar aan het eind van de dag genoten van de zonsondergang. Vanmiddag hebben we niet veel gedaan; alleen wat bijgeslapen en gezwommen. Het zwemwater is heerlijk warm en de oceaan is zelfs nog warmer. Het is alsof je een warm ligbad inloopt, zo warm is de oceaan. Goddelijk!!

Het fijne van vakantie is dat je kunt uitslapen…… De wekker is gezet om 04.50 uur. (Dat is bij jullie 02.50 uur). Om half zes hebben we een taxi geboekt die ons brengt naar een plek in de oceaan waar dolfijnen vrij zwemmen en waar je mag snorkelen tussen de dolfijnen.

Tot morgen!

Yvonne Veldmeijer

Wat een vervelend begin van de vakantie. Gecondoleerd. Maar wat fijn dat jullie nog thuis waren.

Ik hoop dat jullie toch nog kunnen genieten.

Groetjes

José

Marja gecondoleerd. Geniet van jullie vakantie. Jaloers!