Jolanda-en-Fred-naar-Tanzania.reismee.nl

De boot gemist

De boot gemist…

Vanmorgen lekker vroeg opgestaan, kwart voor drie…. Ohhh gelukkig, mijn darmproblemen zijn na een shot met immodium onder controle. Wat een opluchting voor deze reisdag. Om half vier zou de taxi klaar staan voor vertrek naar het noorden van Zanzibar. Zou……

Geen taxi dus. Het onderbuikgevoel dat Marja en ik hadden over de dhow overtocht wordt steeds kriebeliger. Hakuna matata…

Na veel heen en weer getelefoneer, op zijn Afrikaans… werd een taxi gestart. De chauffeur was kennelijk wakker gemaakt. In de auto werd ook nog flink heen en weer gebeld en toen we ruim een uur onderweg waren kreeg ik de manager aan de telefoon, die eerst flink pissig was omdat wij ons vergist zouden hebben. Moet je net mij hebben… ik kan ook pissig doen hoor.. maar dat gebeurde niet echt, mevrouw had al snel door dat zij een vergissing had gemaakt met 29 februari en 1 maart. Vandaag was er niets geregeld voor ons. Morgen (1 maart) pas. Spannend dus waar wij de nacht gaan doorbrengen. Hakuna matata….

Ach, de masai hier slapen gewoon op stoelen en bankjes, dus waar zouden wij ons druk over maken… Het leven is hier erg eenvoudig. En als je het zo bekijkt slepen wij maar een hoop ballast met ons mee.

De chauffeur keert dus maar om. We kunnen nog in onze oude kamer. Om zes uur in de ochtend zijn we terug en wij gaan gelijk nog even een paar uurtjes slapen. Ik was dit keer slim en heb het bordje ‘ do not disturb’ opgehangen. Marja en Simon werden vrolijk gewekt door de schoonmakers in hun kamer…. De plaatselijke beheerder kwam zowat op zijn knieeen bij ons aankloppen. Ze vinden het hier echt heel naar. We mogen dezelfde kamer houden voor de volgende nacht. De manager komt later speciaal vanuit het noorden van het eiland naar ons toegereden om met ons te praten.

Ach, het is niet anders, Hakuna matata. We moeten nu de overnachtingen op Zanzibar aan het eind van de reis 1 dag inkorten. Vandaag dus maar een relaxdag ervan gemaakt, plonsje maken in het zwembad, Oud-Hollands Keezenspel (let op, heel netjes, gewoon een superleuk bordspel, voor degenen die het niet kennen), wijntje, biertje.

De manager ging na haar rit naar ons toe natuurlijk ook bijna op haar knieen. Wij dachten maar zo, je kunt er chagrijnig over worden, maar je kunt er nu niets aan doen. In ieder geval is de rest van de reis goed geregeld en het zal ons aan niets ontbreken. We staan op de kaart bij mevrouw. Er zijn wel wat aanpassingen; wij zouden o.a. overnachten in een tentenkamp, maar vanwege hygienemaatregelen is een ander kamp gezocht. Hakuna matata!

In geld zal er wat worden gecompenseerd, maar dat is echt niet belangrijk. Zij doet ons een goed voorstel voor het verdere verloop van de reis en daar kunnen wij ons in vinden. We maken er een gezellige dag van. Morgen weer om kwart voor drie opstaan. Spannend hoe de overtocht gaat worden, Marja is vandaag gammel en is alvast aan een shot Immodium begonnen. Geen foto’s vandaag.