Jolanda-en-Fred-naar-Tanzania.reismee.nl

Leeuw op bestelling

Leeuw op bestelling!

Vandaag gaan we een gamedrive van een hele dag in Mikumi NP doen. De chauffeur is keurig op tijd, om half acht vertrekken we. Simon en Marja hebben tijdens de reis in Zuid-Afrika geen leeuwen gezien. Wij hebben er toen best veel gezien. Je moet echt gewoon geluk hebben. Het zou leuk zijn als we vandaag een leeuw zouden kunnen zien. Onze chauffeur haalt ons daarom extra vroeg op, want hij gaat zijn best doen en heeft informatie ingewonnen waar we het beste kunnen gamedriven.

Wat is dit gebied toch mooi! Het gras is soms meters hoog, daar zitten waarschijnlijk de leeuwen, maar die kunnen we niet zien. Op andere plekken is het kort gegraasd door de graseters. Er is voedsel en water in overvloed hier.

Gelukkig is het vandaag minder warm en ook half bewolkt. Dat is voor de foto’s wel prettig. Midden op de dag is het in de volle zon niet geschikt om mooie foto’s te maken.

We rijden naar de ‘ hippopool’. In deze grote poel rusten overdag de nijlpaarden uit na hun nachtelijke tocht. Gisteren is rond deze poel een leeuw gezien. Charles doet enorm zijn best. Hij mag hier niet off road, maar neemt toch wel de hele kleine paadjes. Geen enkele andere safarijeep te zien. We zien helaas geen leeuw. We rijden rustig verder over behoorlijk lastige paadjes. De Landrover doet het prima. We worden flink door elkaar geschud. We zien weer veel olifanten. Prachtig dichtbij. We zitten een beetje te geiten met elkaar dat het toch wel leuk zou zijn als de leeuw zich voor ons zou laten zien. Plotseling trekt de chauffeur met een flinke vaart op. Lion, lion, in the tree!

En ja hoor, daar zit een enorme leeuwin in de boom vlak voor ons. De camera’s klikken. Simon en ik doen ons best, want het is lastig om de leeuw in het donkere gebladerte toch goed belicht te krijgen. En nu moet het wel in een keer goed. Klik, klik, klik….

De leeuw klimt uiteindelijk heel voorzichtig uit de boom en loopt een paar meter verder een bosje in. Onmiddellijk is ze helemaal aan het zicht onttrokken. Zo moeilijk is het om hier de leeuw te kunnen zien. Wij zijn heel erg gelukkig zo met zijn viertjes.

De jeep rijdt weer verder en na een tijdje beginnen we weer te geiten dat het leuk zou zijn als we olifanten in een modderpoel zouden zien. Nou, een paar minuten later was het gewoon zo ver. Een grote poel en heel omzichtig gaan de olifanten er naar toe. Ze drinken met zijn allen. En de twee kleintjes gaan lekker het water in voor een modderbad. Moeder blijft op de kant om roofdieren en krokodillen in het oog te kunnen houden. Wat een dag!

De gamedrive gaat verder de rest van de dag en elke olifant, giraffe, zebra, gnoe, impala, wrattenzwijn blijft leuk om te zien. Op een bepaald moment staan we stil en als we uitkijken over de enorme uitgestrekte savanne zien we oost, west, zuid, noord rondom kuddes olifanten. Het aantal varieert tussen de 12 en 20 per kudde. Maar aan het eind van de middag zijn we toch flink moe en is het op de terugweg heel moeilijk om de ogen open te houden.

Langs de weg moet voorzichtig worden gereden. Een enorme groep bavianen zit langs de weg. Ik hou helemaal niet van bavianen. Gelukkig zijn ze niet brutaal en blijven ze rustig zitten. En af en toe scharrelt een impala langs de weg.

Gauw lekker opfrissen en wat relaxen.

Herman en Marion

Waanzinnig, volgens hebben jullie het idee dat je al weken weg bent met elke dag zoveel indrukken.
Nog een kleine week genieten !!