Jolanda-en-Fred-naar-Tanzania.reismee.nl

Plons

Zondag 9 maart Plons….

Ik was heel vroeg wakker en heb in de stilte van de ochtend het verhaal getypt van 5 maart.

Fred ligt nog heel vast te slapen, hopelijk is hij opgeknapt.

Ik ga vanochtend in mijn eentje een culturele excursie doen. Simon en Marja blijven lekker relaxen. Ik heb gisteren wel goed nagevraagd of het veilig is om helemaal alleen als vrouw mee te gaan. We rijden in een jeep naar een dorpje, een kwartier verderop. De gids vertelt mij van alles over het dagelijks leven in het dorp.

Er wonen 5000 mensen, maar toch is het heel rustig, ik zou zeggen dat er maar 50 mensen wonen. Ik geniet op en top en ben heel blij dat ik dit allemaal mag zien.

De mensen willen niet gefotografeerd worden. De kinderen willen wel, maar moeders komen ze gauw weghalen. Ook als ik ze wil betalen willen ze dat niet. Oke. No probleem, hakuna matata. Ik ben te gast hier, dus dan moet je je ook aan de regels houden. Een mevrouw wenkte mij, want ze wilde graag met mij kaartspelen. Niet voor een vergoeding, gewoon voor plezier. Zij reikt mij een totaal doorgesleten spel kaarten aan en ik snap al snel de regels van het spel. Zij kijkt beteuterd als ik veel slagen van haar afpik, maar uiteindelijk vind ze dat ze gewonnen heeft.

Daarna gauw de schaduw opzoeken en naar het zwembad voor een heerlijk plonsje en een paar slaapjes op een schaduwrijk bedje. Het begint in de middag te regenen en af en toe te onweren.

Om half vijf worden we opgehaald voor een bootsafari. We gaan weer 10 minuutjes met de terreinwagen en dan 2 uurtjes varen op de Rumbiji rivier, Een erg brede, snel stromende rivier. We zien een flinke krokokil op de kant die zich vlak voor onze boot in het water laat glijden. Plons! Ik griezel bij de gedachte dat zo een beest onder ons kleine smalle bootje kan zwemmen, maar kennelijk ben ik de enige. We zien nog een prachtige Afrikaanse visarend en piepkleine ijsvogeltjes die aan het vissen zijn, honingeters; hele mooi gekleurde vogels die gaten in de 10 meter hoge zandbak hebben gemaakt, en wevers. De nijlpaarden knorren om oms heen. Het is heerlijk in de boot met een lekker briesje.

Nu heerlijk gedoucht. Er is weer water. Tussen tien en vier uur is er geen water in het huisje. Het is een gezellig hutje van leem en riet. Simon en Marja komen er aan en we gaan lekker eten!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!